Page 133 - The-5th-MCAIT2021-eProceeding
P. 133
Analisa Corak Kunjungan Pesakit Luar Di Klinik Kerajaan
Terpilih Negeri Selangor
Analysis of Outpatient Visit Pattern for Selected
Government Health Clinics in Selangor
a*
Suhaila Zainudin , Dzulhusni bin Anjang Ab. Rahman b
a Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600, UKM Bangi, Selangor
b Bahagian Pengurusan Maklumat, Kementerian Pendidikan Malaysia, Aras 3 & 4 Blok E11, ompleks E, Pusat Pentadbiran Kerajaan
Persekutuan, 62604 Putrajaya
*Email : suhaila.zainudin@ukm.edu.my
________________________________________________________________________________________
Abstrak
Anggaran waktu menunggu sukar diramal kerana tempoh menunggu berkenaan bergantung kepada jenis rawatan kepada
pesakit, prosedur yang perlu dilalui dan pendekatan yang digunakan oleh doktor bertugas dalam mendiagnosis serta
seterusnya merawat pesakitt. Secara umum, klinik awam sentiasa penuh dan sesak pada waktu puncak. Namun berdasarkan
set data TPC, terdapat corak berbeza waktu puncak antara klinik-klinik kerajaan yang berbeza dalam daerah yang sama.
Corak-corak tersembunyai ini perlu dikenalpasti terlebih dahulu bagi membolehkan peramalan waktu menunggu dan
mencadangkan kepada pesakit klinik mana yang terbaik untuk dikunjungi pada waktu tertentu bagi mengelakkan tempoh
menunggu yang lama.
Katakunci: waktu menunggu; analisisi deskriptif; penerokaan pengetahuan
Abstract
The estimated waiting time is difficult to predict as the waiting period depends on the type of treatment to the patient, the
procedures to be performed and the approach used by the doctor to diagnose and subsequently treat the patient. In general,
public clinics are always full and crowded at peak times. However, based on the TPC data set, there are different peak hours
patterns between different government clinics in the same district. These hidden patterns need to be identified in advance to
enable the forecasting of waiting times and suggest to patients which clinics are best to visit at certain times to avoid long
waiting periods.
Keywords: waiting time; descriptive analysis; knowledge discovery.
______________________________________________________________________________________________________________
1. Pengenalan
Tempoh menunggu yang panjang adalah isu yang lazim untuk pengguna perkhidmatan kesihatan di klinik
kesihatan awam (Ahmad et al. 2017). Penyelidikan bagi mendapatkan pendekatan menyeluruh yang efektif dan
efisien bagi menyelesaikan isu ini giat dilaksanakan (Morley et al. 2018). Masa rawatan berbeza mengikut
negara dan ditentukan oleh ciri-ciri pesakit dan doktor (Ahmad et al. 2017).
Sebagai salah satu usaha mempertingkatkan tahap perkhidmatan kesihatan di klinik kesihatan atau KK,
Kementerian Kesihatan Malaysia telah melaksanakan pelbagai inisitif berbentuk ICT dan bukan ICT. Sistem
Teleprimary Care (TPC) merupakan salah satu inisaitif berbentuk ICT dengan tujuan melancarkan proses
menunggu di klinik kesihatan awam. Sistem TPC ini merupakan sistem rekod perubatan elektronik yang
E- Proceedings of The 5th International Multi-Conference on Artificial Intelligence Technology (MCAIT 2021) [120]
Artificial Intelligence in the 4th Industrial Revolution