Page 66 - AKSES vol3
P. 66
AKSES AK TIVITI PEN Y ELIDIK AN ADV ANCING KNOWLEDGE FOR SUC CESS FT SM UKM
PENGALAMAN INDUSTRI DI INVOKE
Masnizah Mohd
masnizah.mohd@uk m.edu .m y
Kelulusan menjalani cuti sabatikal di bawah kategori
penempatan industri diperoleh bagi tempoh lima bulan
bermula 1 Mac 2021 hingga 31 Julai 2021 di INVOKE Sdn.
Bhd. iaitu sebuah data startup company yang aktif dalam
industri pemasaran digital dan analitik data. INVOKE mula
ditubuhkan pada 2016 sebagai non-profit organization
(NPO) dan organisasi sukarelawan. Pada 2018, ia dinaik
taraf kepada organisasi komersil yang memfokus
kepada aktiviti bisnes industri pemasaran digital, analitik Adnexio: Aplikasi Meniaga: Aplikasi Decoris: Aplikasi
data, pembangunan aplikasi dan soal selidik/tinjauan. Portal Pekerjaan Pesanan Makanan Pemasaran Digital
R A JAH 21.
Organisasi di INVOKE diketuai oleh CEO iaitu saudara
Rafizi Ramli dan sembilan orang ketua pasukan pelbagai
unit iaitu; Systems, Creative, Commercial, Corporate R A JAH 23.
Services, Digital Marketing, Analytics, Call Centre, Growth
Hack dan Finance. Saya telah ditempatkan di unit Analitik
iaitu satu unit yang bertanggungjawab memperoleh,
memproses, menganalisis, dan memodelkan data
(berstruktur dan tidak berstruktur) dalam membuat
keputusan dan tujuan peramalan. Unit Analitik diketuai
oleh En. Junaidi Mohd Noor dengan lapan orang ahli.
R A JAH 22.
Aktiviti yang dibuat adalah memfokus kepada khidmat perundingan bersama melibatkan penyelidikan, projek dan produk
di INVOKE. Pendedahan diberi dalam proses pembangunan produk seperti Adnexio, Decoris dan Meniaga. Antaranya
seperti perundingan pembangunan recommender function dalam Adnexio dan Meniaga, modul gig economy dalam
Adnexio iaitu job aggregator platform, dan sentiment tracker dalam Decoris (Rajah 21). Beberapa permohonan geran
dan penulisan bersama antara UKM-INVOKE juga turut dibuat sebagai satu bentuk kolaborasi universiti dan industri.
Sesi pengenalan kepada unit, ahli dan aktiviti unit Analitik dibuat untuk membincangkan cadangan aktiviti, kerjasama
dan kolaborasi. Sesi ini dibuat secara dalam talian susulan PKP 2.0. (Rajah 22) Satu latihan (INVOKE in-house training)
telah dibuat kepada pasukan Sains Data dan Analitik di INVOKE dengan tajuk Ambiguity in Natural Language Processing
pada 12 April 2021. Antara topik yang diperkenalkan ialah ambiguity, types of ambiguity, ambiguity in Natural Language
Processing dan contextual Sentiment Analysis. Topik ini berpotensi diaplikasi dalam produk di INVOKE seperti Decoris
dan Adnexio. (Rajah 23) Malah, satu webinar anjuran Fakulti Undang-Undang UKM pada 29 Mei 2021 bertajuk ‘Buli
Siber: Realiti Buli Zaman Moden’ turut melibatkan aktiviti analitik data dengan bantuan perundingan dari unit Analitik di
INVOKE. (Rajah 24)
R A JAH 24.