Page 66 - AKSES vol3
P. 66

AKSES                                                AK TIVITI  PEN Y ELIDIK AN                                              ADV ANCING  KNOWLEDGE  FOR  SUC CESS                       FT SM  UKM



          PENGALAMAN INDUSTRI DI INVOKE


          Masnizah Mohd
          masnizah.mohd@uk m.edu .m y


          Kelulusan menjalani cuti sabatikal di bawah kategori
          penempatan industri diperoleh bagi tempoh lima bulan
          bermula 1 Mac 2021 hingga 31 Julai 2021 di INVOKE Sdn.
          Bhd. iaitu sebuah data startup company yang aktif dalam
          industri pemasaran digital dan analitik data.  INVOKE mula
          ditubuhkan pada 2016 sebagai non-profit organization
          (NPO) dan organisasi sukarelawan. Pada 2018, ia dinaik
          taraf kepada organisasi komersil yang memfokus
          kepada aktiviti bisnes industri pemasaran digital, analitik   Adnexio: Aplikasi   Meniaga: Aplikasi   Decoris: Aplikasi
          data, pembangunan  aplikasi dan  soal selidik/tinjauan.     Portal Pekerjaan  Pesanan Makanan  Pemasaran Digital
                                                                               R A JAH 21.
          Organisasi di INVOKE diketuai oleh CEO iaitu saudara
          Rafizi Ramli dan sembilan orang ketua pasukan pelbagai
          unit iaitu; Systems, Creative, Commercial, Corporate                                                                                                             R A JAH 23.
          Services, Digital Marketing, Analytics, Call Centre, Growth
          Hack dan Finance. Saya telah ditempatkan di unit Analitik
          iaitu satu unit yang bertanggungjawab memperoleh,
          memproses, menganalisis, dan memodelkan data
          (berstruktur  dan  tidak berstruktur) dalam  membuat
          keputusan dan tujuan peramalan. Unit Analitik diketuai
          oleh En. Junaidi Mohd Noor dengan lapan orang ahli. 
                                                                                 R A JAH 22.
          Aktiviti yang dibuat adalah memfokus kepada khidmat perundingan bersama melibatkan penyelidikan, projek dan produk
          di INVOKE. Pendedahan diberi dalam proses pembangunan produk seperti Adnexio, Decoris dan Meniaga. Antaranya
          seperti perundingan pembangunan recommender function dalam Adnexio dan Meniaga, modul gig economy dalam
          Adnexio iaitu job aggregator platform, dan sentiment tracker dalam Decoris (Rajah 21). Beberapa permohonan geran
          dan penulisan bersama antara UKM-INVOKE juga turut dibuat sebagai satu bentuk kolaborasi universiti dan industri.  


          Sesi pengenalan kepada unit, ahli dan aktiviti unit Analitik dibuat untuk membincangkan cadangan aktiviti, kerjasama
          dan kolaborasi. Sesi ini dibuat secara dalam talian susulan PKP 2.0. (Rajah 22) Satu latihan (INVOKE in-house training)
          telah dibuat kepada pasukan Sains Data dan Analitik di INVOKE dengan tajuk Ambiguity in Natural Language Processing
          pada 12 April 2021. Antara topik yang diperkenalkan ialah ambiguity, types of ambiguity, ambiguity in Natural Language
          Processing dan contextual Sentiment Analysis. Topik ini berpotensi diaplikasi dalam produk di INVOKE seperti Decoris
          dan Adnexio. (Rajah 23) Malah, satu webinar anjuran Fakulti Undang-Undang UKM pada 29 Mei 2021 bertajuk ‘Buli
          Siber: Realiti Buli Zaman Moden’ turut melibatkan aktiviti analitik data dengan bantuan perundingan dari unit Analitik di
          INVOKE. (Rajah 24)



                                                                                                                                                                           R A JAH 24.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71