Page 65 - AKSES vol3
P. 65
AKSES AK TIVITI PEN Y ELIDIK AN ADV ANCING KNOWLEDGE FOR SUC CESS FT SM UKM
KOLOKIUM ANTARABANGSA TERTUTUP KESELAMATAN SIBER WEBINAR: MICRO-CREDENTIALS FOR CYBER SECURITY
PROGRAMME: UNIVERSITY OF MELBOURNE EXPERIENCE
Azana Hafizah Mohd Aman, Zarina Shukur Umi Asma’ Mokhtar
azana@uk m.edu .m y umimok h tar@uk m.edu .m y
Pusat Kajian Keselamatan Siber, Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat UKM telah mengadakan Kolokium Antarabangsa Pusat Kajian Keselamatan Siber, Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat (FTSM), UKM telah mengadakan Webinar
Tertutup Keselamatan Siber 2021 pada 19 Ogos 2021 secara dalam talian sebagai sebahagian daripada aktiviti tahunan “Micro-credentials for Cyber Security Programme: University of Melbourne Experience” pada 2 September 2021 secara
Pusat Kajian Keselamatan Siber. dalam talian sebagai sebahagian daripada aktiviti tahunan Pusat Kajian Keselamatan Siber, FTSM.
LATAR BELAK ANG LATAR BELAK ANG
Kolokium antarabangsa ini merupakan kolokium pertama Menyedari kepentingan micro-credential kepada UKM khususnya FTSM, webinar bertajuk Micro-credentials for Cyber
seumpamanya yang dianjurkan oleh Pusat Keselamatan Security Programme: University of Melbourne Experience telah berjaya diadakan pada 2 September 2021. Pusat
Siber, FTSM. Kolokium ini dirangka untuk melibatkan keselamatan Siber menganjur webinar ini dan menjemput Professor Madya Dr. Atif Ahmad yang merupakan timbalan
empat buah universiti dari empat negara, iaitu UKM pengarah di Pusat Akademik Kecemerlangan Cybersecurity (ACCSE) serta pengajar bagi program micro-credentialing
(Malaysia), Qatar University (Qatar), Universiti Brunei di University of Melbourne. Salah satu kursus dalam program ini dikenali sebagai Melbourne MicroCerts Cyber Security
Darussalam (Brunei), dan King Abdulaziz University (Saudi in Organisations. Antara perkongsian beliau adalah mengupas mengenai keperluan untuk melaksana micro-credential,
Arabia). Kolokium antarabangsa ini merupakan platform bagaimana strategi yang dilakukan di University of Melbourne, tujuan dan objektif program micro-credential, meneroka
kepada pensyarah dan pelajar untuk mengenali bidang bersama program micro-credential yang dilaksana di University of Melbourne, serta refleksi penggunaan model
penyelidikan terkini universiti yang terlibat. Antara pengajaran micro-credential. Perkara baharu yang dapat dipelajari ialah bagaimana unit sokongan seperti Market
aktiviti yang dilaksanakan adalah empat sesi ceramah Research Unit, Marketing Unit, Learning Material Designer di bawah Melbourne School for Professional and Continuing
kepakaran, di mana para peserta didedahkan kepada Education berperanan sepenuhnya dalam pelaksanaan program MicroCerts ini. Pengalaman yang dikongsi oleh beliau
kajian terkini dan penerbitan daripada penceramah adalah berguna kepada FTSM bagi melaksana program micro-credential kerana University of Melbourne telah terbukti
jemputan dari universiti yang terlibat. berjaya melaksana model pengajaran tersebut.
OBJEK TIF OBJEK TIF
Berikut adalah objektif utama kolokium ini dianjurkan: Tujuan webinar ini diadakan adalah untuk:
1. Memberi pendedahan kepada pelajar dan pensyarah tentang topik penyelidikan terkini dalam bidang Komputer Berkongsi pengalaman dari University of Melbourne
Sains dan Keselamatan Siber dari universiti antarabangsa. bagaimana untuk membangunkan dan melaksanakan
2. Membentangkan hasil penyelidikan pensyarah di peringkat antarabangsa di samping membuka peluang dan micro-credentialing di Pusat Kajian Keselamatan Siber,
memperkukuhkan perhubungan dua hala antara universiti yang terlibat. FTSM.
3. Mengadakan sesi perbincangan untuk menghasilkan kolaborasi penyelidikan dari segi penulisan dan permohonan
geran bersama pensyarah universiti antarabangsa. HASIL
4. Menyumbang kepada penerbitan kolaborasi antarabangsa berimpak di samping secara tidak langsung menyumbang Webinar ini telah disertai oleh 37 pensyarah dan pelajar
kepada penilaian MyRA FTSM
dari pelbagai pusat antaranya PKP, Prasarana, dan
PPUKM. Webinar berjaya meningkatkan pengetahuan
HASIL serta kefahaman peserta berkenaan pelaksanaan
micro-credential dan bagaimana program micro-
Kolokium ini telah disertai oleh 41 pensyarah dan pelajar. Jaringan kerjasama penyelidikan turut dibincangkan credential diolah melalui model pengajaran yang telah
bagi membuka ruang kolaborasi keantarabangsaan universiti antara empat negara iaitu Malaysia, Brunei, Saudi dibangunkan oleh University of Melbourne.
Arabia dan Qatar. Selain itu, beberapa kolaborasi awal telah pun bermula seperti kolaborasi penulisan berimpak
dan permohonan geran bersama bagi mencapai objektif kolokium ini.