Page 51 - AKSES vol3
P. 51
AKSES AK TIVITI PEN Y ELIDIK AN ADV ANCING KNOWLEDGE FOR SUC CESS FT SM UKM
POTENSI PENYELIDIKAN DENGAN JARINGAN INDUSTRI PENGALAMAN SANGKUTAN INDUSTRI DI OPENLEARNING
BERSAMA OPENLEARNING BANTU INOVASI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Dian Indrayani Jambari Dian Indrayani Jambari
dian@uk m.edu .m y dian@uk m.edu .m y
Platform OpenLearning merupakan produk hasil penyelidikan yang telah berjaya dikomersialkan. Sehubungan OpenLearning merupakan syarikat teknologi yang membangunkan platform pembelajaran dalam talian
dengan itu, OpenLearning menerapkan pendekatan penyelidikan dalam setiap perspektif bisnes mereka sebagai servis yang ditawarkan kepada institusi pendidikan di seluruh dunia. Sebagai penyelidik dalam bidang
terutamanya dalam penambahbaikan platform tersebut. Antara potensi cabang penyelidikan tersebut ialah: sistem maklumat, peluang sangkutan industri di OpenLearning telah membuka ruang untuk meninjau amalan dan
teknologi terkini yang berkaitan dengan inovasi pembangunan dan pengurusan sistem maklumat pengurusan
• Proses penambahbaikan kefungsian sistem iaitu pembangunan digital badges bagi proses penilaian hasil pembelajaran (LMS).
pembelajaran dalam talian. Penambahbaikan ini menunjukkan potensi penyelidikan dalam transformasi
kefungsian sistem maklumat pengurusan pembelajaran bagi memenuhi keperluan pembelajaran dalam talian Melalui latihan praktikal berkenaan kefungsian platform OpenLearning dan tatacara pengurusan pembelajaran
yang berkesan. secara sistematik melalui platform tersebut, kandungan kursus pengurusan sistem maklumat dapat dikemaskini
khususnya berkenaan pendekatan dan kefungsian terkini LMS yang menepati keperluan pengajaran dan
• Perancangan kefungsian baharu melalui integrasi teknologi terkini seperti Augmented Reality, IoT dan data pembelajaran dalam talian sepenuhnya.
analitiks di dalam platform OpenLearning juga membuka potensi penyelidikan dalam isu integrasi teknologi
termaju dalam sistem maklumat. Selain itu, latihan intensif dalam pembangunan kursus dalam talian berdasarkan strategi pembangunan yang
berkesan di platform OpenLearning juga telah membantu saya menambahbaik amalan pengajaran dan
• Amalan terbaik dalam pengurusan platform OpenLearning yang mengkhusus dalam pengurusan sistem pembelajaran dalam talian. Contoh penambahbaikan Ini dapat dilihat melalui pembangunan dua kursus pendek
portal pembelajaran dalam talian bagi peringkat institusi memberikan potensi penyelidikan dalam aspek menggunakan platform OpenLearning iaitu topik “Managing IT Acquisition: methods and processes” dan “Literature
kualiti pengurusan sistem maklumat pengurusan pembelajaran dalam institusi pendidikan. Review for Academic Project: The basics for a first timer”. Latihan dan pendedahan ini sangat bertepatan dalam
meneruskan aktiviti pembelajaran dan pengajaran di kala kita berhadapan dengan cabaran pandemik.
Selaras dengan perkembangan dalam teknologi pendidikan dan ke arah merealisasikan akses pembelajaran
dalam talian secara global yang dinyatakan dalam Blueprint Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pengajian Tinggi),
usaha telah dibuat untuk mengukuhkan jaringan industri UKM dengan OpenLearning melalui perancangan projek
usahasama antara kedua-dua organisasi. Antara projek usahasama tersebut adalah:
• Pembangunan “OpenCreds framework for Malaysia” iaitu kerangka kerja oleh OpenLearning bagi pembentukan
dan pembangunan kursus micro-credentials mengikut standard MQA untuk penggunaan institusi pengajian
tinggi di Malaysia.
• Merangka pelan strategi latihan pembangunan kursus latihan profesional dalam talian bersama Profesional
UKM bagi kegunaan latihan warga UKM.
• Menjalankan siri latihan pembangunan kursus latihan dalam talian UKM menggunakan sumber dan inisiatif
OpenLearning.
Bersesuaian dengan bidang kepakaran pembangunan dan pengurusan sistem maklumat, pengalaman sangkutan
industri ini telah membuka potensi bagi penyelidikan melalui keterlibatan dalam pasukan pembangunan dan
pengurusan sistem OpenLearning.